Przygotowuje do samodzielnego wspinania na wędkę i z dolną asekuracją po drogach wyposażonych w punkty asekuracyjne (obitych) w terenie naturalnym. Daje również podstawy do korzystania z obiektów sztucznych. Osoby niepełnoletnie mogą być szkolone po uzyskaniu pisemnej zgody podpisanej przez rodziców (prawnych opiekunów).
Forma zajęć: zajęcia praktyczne w skałkach przeplatane teorią.
Czas trwania: 3 dni.
Ilość szkolonych: na jednego instruktora do czterech osób.
Absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, podpisane przez instruktora oraz kierownika kursu. Organizator ma obowiązek wręczyć każdemu uczestnikowi program kursu, w celu umożliwienia klientowi kontrolowania jakości świadczonej usługi.
Treść zajęć
1. Zagrożenia terenu skalnego; zasady bezpieczeństwa.
2. Podstawowe informacje o sprzęcie (najważniejsze parametry, oznaczenia atestów, zastosowanie):
– liny i repsznury
– uprzęże biodrowe
– karabinki (najważniejsze używane we wspinaczce sportowej typy)
– ekspresy
– taśmy
– przyrządy asekuracyjne: dowolny rodzaj kubka lub płytka; opcjonalnie grigri
– stałe punkty asekuracyjne (przeloty, stanowiska)
– buty
– akcesoria: magnezja, woreczek
3. Zasady asekuracji:
– zapięcie uprzęży, przywiązanie do liny,
– asekuracja na wędkę: wykorzystanie gotowego stanowiska, założenie własnego; obsługa kubka (dowolny rodzaj) lub płytki oraz półwyblinki z karabinkiem HMS; opcjonalnie dodatkowo grigri; postawa asekurującego,
– asekuracja dolna (technika wpinek, prowadzenie liny, podawanie liny do wpinki i wychwytywanie odpadnięć); postawa asekurującego; zalecane ćwiczenia asekuracji na zrzutni;
– zablokowanie liny w przyrządzie węzłem flagowym;
– przewiązywanie liny przez ring zjazdowy; zdejmowanie ekspresów podczas opuszczania.
4. Zasady bezpieczeństwa podczas bulderingu w skałkach; podtrzymywanie (asekuracja) bulderującego.
5. Praktyczna znajomość węzłów: kluczka, ósemka, taśmowy (równoległy), podwójny zderzakowy, półwyblinka, wyblinka, flagowy, prusik, bloker, stoper taśmowy; zwijanie i przenoszenie liny;
6. Nauczanie techniki wspinania:
– wykorzystanie chwytów i stopni;
– ustawienia ciała: pozycja frontalna i boczna;
– wspinaczka statyczna i dynamiczna;
– zapoznanie z różnymi formacjami skalnymi i optymalnymi technikami ich pokonywania.
7. Podstawy technik linowych:
– zjazdy na linie w wysokim przyrządzie – gotowe stanowiska zjazdowe;
– wychodzenie po linie.
8. Skale trudności używane w skałkach, style wspinania, skale trudności, przewodniki i rejony wspinaczkowe, normy etyczne obowiązujące w środowisku wspinaczy, zagadnienia ochrony przyrody.
Zajęcia praktyczne
Muszą zostać wyuczone następujące umiejętności:
– wiązanie się liną z zastosowaniem uprzęży;
– praktyczna znajomość węzłów: kluczka, ósemka, taśmowy (równoległy), podwójny zderzakowy, półwyblinka, wyblinka, flagowy, prusik, bloker, stoper taśmowy; zwijanie i przenoszenie liny;
– dobieranie sprzętu do konkretnej drogi i poprawne noszenie go;
– budowanie stanowisk do wędki;
– obsługa 2 przyrządów asekuracyjnych w zakresie podawania, wybierania, hamowania liny oraz jej blokowania i odblokowania; przyrządy: kubek (dowolny rodzaj) lub płytka oraz półwyblinka z karabinkiem HMS; opcjonalnie dodatkowo grigri;
– prawidłowe prowadzenie liny jednożyłowej;
– przewiązywanie liny przez ring zjazdowy; zdejmowanie ekspresów podczas opuszczania.
– zakładanie stanowisk zjazdowych;
– przygotowanie liny i sprzętu do zjazdu;
– zjazd w wysokim przyrządzie wraz z odpowiednią autoasekuracją;
– zjazd ze stanowiskiem pośrednim;
– rozwiązywanie prostych sytuacji awaryjnych w trakcie zjazdu;
– wychodzenie po linie (prusikowanie);
– technika wspinania: wykorzystanie chwytów i stopni, ustawienia ciała – pozycja frontalna i boczna, wspinaczka statyczna i dynamiczna;
– zapoznanie z różnymi formacjami skalnymi i optymalnymi technikami ich pokonywania;
– przyswojenie zasad bezpieczeństwa podczas bulderingu w skałkach; podtrzymywanie (asekuracja) bulderującego.